Právě čtu: Muminí moudra
Sleduju: Urban Legends (YouTube)
Poslouchám: směs gospelů

Izrael, první den putování, aneb Mrtvé moře fakt parádně nadnáší

9. srpna 2012 v 19:45 | Rosie |  Cesta do Izraele
První ráno v Izraeli a před námi první desítky kilometrů Zaslíbenou zemí. Vydali jsme se přes Jeruzalém po Maale Adumim, neboli Krvavou cestou. Proč se tak jmenuje? Přesně se to neví, snad je to barvou okolních skal, snad tím, že zde sídlili lupiči, kteří přepadali pocestné.
Naše první zastávka cestou k Mrtvému moři byla hladina moře. Tady je to přesně 0 m nad mořem. A pochopitelně hned se tam objevili beduíni s korálky a velbloudem :)

Hladina moře

Beduíni

Pak jsme pokračovali kolem Mrtvého moře k Masadě - pevnosti na skalním útesu uprostřed pouště. Nechal ho postavit Herodes Veliký, jako útočiště před nepřáteli. V roce 70, po porážce židovského povstání Římany, se sem uchýlilo necelých tisíc povstalců včetně žen a dětí. Téměř tři roky se zde dokázali bránit - měli tu totiž zemědělská zvířata, obilí i zásobníky na vodu. Když se ale blížilo dobytí pevnosti, rozhodli se povstalci dobrovolně ukončit svoje životy. Vylosovali 10 z nich, kteří měli zabít ostatní. Jeden z nich pak zabil i 9 svých posledních druhů a nakonec i sami sebe. Přežilo jen 5 lidí - 2 ženy a 3 děti (pokud si to správně pamatuju). Masada je pro Izraelce symbolem národní hrdosti, vzdoru a odhodlání bránit svoji vlast do posledního dechu. Konají se tu také vojenské přísahy. Mimochodem, do armády v 18 letech jdou všichni - i dívky, ty ale jen na 2 roky. Tedy, všichni, kromě ultraortodoxních Židů.
Na skálu se dá vyjet lanovkou, nebo vyšplhat tzv. hadí stezkou, což zabere asi 2,5 hod. My jsme jeli lanovkou :-) Nahoře nad pouští bylo docela chladno. Atmosféra byla zvláštní, poklidná. I přes celkem velké množství turistů tu bylo ticho a klid.

Masada

Výhled z Masady

(výhled z Masady, vpravo dole je vidět zbytky římského tábora)

Po Masadě nás čekalo Mrtvé moře. Protože je hluboko pod hladinou moře, bylo tam celkem teplo. Voda sice byla trochu chladná, ale tu půlhodinku se v ní dalo pohodlně vydržet. A řeknu vám, plavat se tam fakt nedá - maximálně "čubičku". Nadnáší totiž opravdu hodně, měla jsem pocit, jako bych seděla na "over-ballu". Kameny kolem břehu byly pokryty krystaly soli a ty ve vodě pěkně klouzaly. Mimochodem, voda není ani tak slaná, spíš hořká - olízla jsem si prst, abych to otestovala :-) Ale víc nedoporučuju, je v ní opravdu hodně minerálů a solí. A třeba v očích prý dokáže fakt věci.

Mrtvé moře

Kumrán

Cestou od moře jsme zastavili u kumránských jeskyní, kde byly objeveny staré svitky s několika spisy Starého zákona

A poslední zastávka bylo Jericho. Pro mě překvapivě je na palestinském území. A kromě vykopávek - jedná se o nejstarší známé osídlení na světě - je tu opravdu nepořádek. Nejprve jsme vyšplhali k pravoslavnému klášteru na Hoře pokušení (zde byl podle tradice Ježíš po 40 dnech půstu na poušti pokoušen ďáblem). A pak na vykopávky města a nakonec na malý trh s ovocem. Říká se, že ovoce z Jericha je nejsladší na světě. No, datle byly dobré, ale jablka mi chutnají více česká :-)

Hora pokušení

Vykopávky Jericha

Příště vám napíšu o výletu do krásné Přímořské Cesareje a starého města Akko. Mějte se krásně!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Esty Esty | Web | 9. srpna 2012 v 20:12 | Reagovat

Tak to zní opravdu zajímavě. Já tedy o této zemi nevím téměř nic, ale zaujalo mě, že na vojnu chodí i ženy. Taky bych si ráda zaplavala v Mrtvém moři, musí to být zajímavé. Akorát píšeš: voda není ani tak slaná, spíš slaná ... Takže asi chybička - ale nedivím se, že jsi začala opět psát blog po takovém nevšením zážitku :)

2 Rosie Rosie | Web | 9. srpna 2012 v 20:57 | Reagovat

[1]: Jej, myslela jsem hořká, omlouvám se a díky za upozornění.
Já jsem o té vojně věděla už dřív. Oni ochranu své země berou opravdu vážně, a já se ani nedivím. Je to vlastně země obklopená nepřátelskými státy, a jediná demokracie na Blízkém východě. Kdybych tam žila, asi bych taky na vojnu šla, ač jsem v podstatě pacifistka :-)

3 Vendy Vendy | Web | 14. srpna 2012 v 21:11 | Reagovat

To vyvraždění vlastních lidí mě zaujalo (nebo zabití, abych byla přesnější), ale ještě víc mě zaujalo, jaktože přežily nějaké ženské a dokonce děti? Asi musely být opravdu dobře schované.
Musela to být dost drsná doba, i když, po pravdě, drsné to je i dnes, jenom jinak.
U Mrtvého moře jsem nikdy nebyla, jen v práci používám bahno od Mrtvého moře.

4 Rosie Rosie | 16. srpna 2012 v 6:24 | Reagovat

Ty ženy a děti byly scované někde v nádrži na vodu, nebo tak někde. Když pak druhý den do MAsady vpochodovali Římané, našli už jen spálené budovy a mrtvoly... Mně to tedy taky připadá trochu nepochopitelné. Ti lidé museli mít obrovskou touhu po svobodě... I když, co si budeme povídat, zéloti byli dost fanatici, takže... :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.